• Fri frakt
  • Norges største sortiment
  • Alltid skisse & tilbud

Hettegensere

Hos Axon Profil finner du landets trolig største sortiment av hettegensere med trykk. Vi har gensere fra alle de kjente varemerkene, som for eksempel Fruit of the Loom, Gildan, B&C og Russel. Hettegensere, eller hoodies som de også kalles, er tidløse klassikere innenfor profilklær. Tradisjonelt har de vært spesielt populære blant skoler og foreninger, der de har vært et symbol for samhold internt, så vel som markedsføring eksternt.

st
Sortere etter:

Du lurer kanskje også på?

Treningsklær
Treningsklær

Treningsklær med egen logo. Vi har klærne for sport og trening.

Shorts
Shorts

Brett sortiment av shorts med eget trykk.

Joggebukser
Joggebukser

Skjønne joggebukser med trykk. Vi har alle de store varemerkene.

Fleecejakker
Fleecejakker

Varme og skjønne fleecetrøyer med broderi.

Jakker
Jakker

Vinterjakker, sportsjakker og vindjakker. Vi har alt!

Gensere
Gensere

Her finner du alle typer gensere, hettegensere og joggebukser.

T-skjorter
T-skjorter

T-skjorter fra kjente merker som Fruit of the Loom, Hanes, Russel og B&C.

Skyggeluer
Skyggeluer

Alle typer capser med brodering til uslåelige priser!

Hettegensere med trykk

Hettegensere med trykk er en virkelig klassiker blant profilklær. Det er en behagelig og sporty trøye som er populær både blant barn og voksne. Den moderne hettegenseren begynte å produseres på 1930-tallet, men ble riktig populær først på 1970-tallet da hip-hoppere i New York begynte å opptre i plagget. Når gensertypen noen år senere ble brukt av Rocky Balboa i de ikoniske filmene der Rocky fikk moten rask spredning over hele verden. Gensertypen er fortsatt en riktig storselger og settes stor pris på grunnet sin behagelighet og allsidighet.

Hvem passer hettegensere for?

Hettegensere med trykk er særlig populære blant skoler og foreninger. De pleier da å selges til selvkostpris og er tenkt til å først og fremst øke samholdet innen gruppen, men gir også samtidig verdifull reklame for virksomheten. Trøyetypen er også populær blant foretak der de ofte deles ut til personalet for å brukes på fritiden. En slags personalgave som samtidig også gjør at man styrker foretakskulturen. Det er et perfekt plagg å ha på seg på kjølige dager i hjemmet eller bare på treningssenteret.

Et enormt sortiment

Axon Profil tilbyr et meget stort sortiment av hettegensere. Vi tilbyr alt fra rimelige, enkle modeller med litt tynnere stoff til modeller av høyeste kvalitet hva gjelder stoffkvalitet og utførsel. Den mest klassiske hettegenseren har hette, magelomme og snøring i halsen, og det er også den modellen som selger aller best. En annen populær modell har lang glidelås som gjør at genseren kan bæres åpen og er også lettere å ta av og på. Hvilken modell du foretrekker er mye opp til smak og behag. Alle stoff har en viss prosent polyester i seg for å øke stoffets slitestyrke. Skal genseren brukes mye og vaskes ofte bør man velge en modell som består av like deler polyester og bomull. I sortimentet finnes også et brett utvalg av barnemodeller. Barnemodellene er uten snøring i halsen for å eliminere risikoen for kvelningsulykker.

Blandet materiale, bomull eller polyester?

De fleste hettegenserne i Axon Profil sitt sortiment er laget av blandet materiale, men det finnes også modeller som er laget i 100% bomull eller 100% polyester. Hvilket stoff bør man dal velge? Svaret kommer mye an på hvordan man har tenkt til å bruke genserne. Bomull er luftig og lett. Polyester er et mer slitesterkt materiale som tåler flere vask og dessuten vask på høyere temperaturer. Et polyesterstoff er både enklere å ta vare på og tåler mer slitasje. En hettegenser av polyester egner seg derfor godt på arbeidsplasser der det utføres fysisk arbeide. Bakdelen med en polyestergenser er at den ikke puster like bra som en bomullsgenser og at den derfor kan bli litt for varm. Velger man et blandingsmateriale får man det beste fra de to materialene, det vil si en hettegenser som er lett og puster godt, men som samtidig er solid og lett å ta vare på.

Hettegenser med trykk eller broderi?

De fleste hettegensere kan merkes med to ulike merkingsmetoder, trykk eller broderi. Begge alternativene er populære, men det finnes en del ting man bør tenke over når man velger metode for merking. Først og fremst så egner trykk seg best for detaljrike logoer. Trykk er alltid mulig uansett hvordan logoen ser ut. Merkingsmetoden er dessuten billig og kan gjengi logoens farger helt eksakt. Broderi derimot er begrenset til litt enklere logoer. Detaljrikdommen kan her aldri bli like stor som med et trykk. En annen begrensning er at fargene ofte heller ikke kan matches helt mot fargene i logoen. Logotypens Pantonekoder må nemlig oversettes til garnfarger og det finnes ikke like mange garnfarger som Pantonekoder. Et broderi kan heller ikke gjøres like stort som et trykk- Det er altså ikke mulig å lage et stort ryggbroderi eller et broderi over hele brystet, broderiet må begrenses til det ene brystet eller en arm. Etter tradisjonell oppfatning så ansees hettegensere med broderi for å være mer eksklusive enn hettegensere med trykk. Mange mener også at det er mer motstandsdyktig og holdbart, men med dagens trykkmetoder stemmer ikke dette lenger. I dag er trykk like solid som broderi. Foruten det tekniske aspektet så er valget mellom de to merkingsmetodene derfor først og fremst en smakssak. Når det gjelder merkingens plassering så er det mest populært å plassere trykket eller broderiet på det venstre brystet. Det blir en effektfull, men diskret merking. Vil man ha mer oppmerksomhet kan du med fordel komplettere brystmarkeringen med et stort trykk på ryggen.

Hettegenser med eller uten glidelås?

I Axon Profil sitt sortiment finner du hoodies med og uten glidelås. Hva som avgjør hvilken variant du bør velge kommer helt an på hva slags genser det er du er ute etter. Modellene med glidelås er de mest populære nå for tiden. De er mer praktiske med tanke på å ta de av og på, men framfor alt er de mer moteriktige. En hettegenser med glidelås kan enkelt kombineres med en pen skjorte eller en t-skjorte med trykk og gir generelt en mer velkledd fremtoning. Vil du dog absolutt ha et stort trykk på brystet på genseren er valget enkelt, da er den klassiske hettegenseren uten glidelås det riktige valget.

Blande størrelser etter ønske

Når du bestiller hoodies med trykk hos Axon Profil har du alltid mulighet til å blande størrelser etter ønske. Det kan i blant være en god idé å bestille hjem en eller to prøver for å lettere kunne bedømme størrelsen på den aktuelle modellen og fatte beslutninger rundt hvilke størrelser som skal velges ved bestilling. Et godt tips er å alltid ha noen flere litt større størrelser i stedet for motsatt. At genseren er litt for stor er som oftest ikke noe problem, men om den er for liten blir det ubehagelig. En hoodie skal jo være litt loose-fit! Hettegenserne finnes normalt i størrelse fra S til XXL, men noen ganger finnes de også i størrelser mellom XXS til XXXXL. Mange gensermodeller finnes både i en herre- og en damevariant og det kan da selvfølgelig velges og blandes mellom disse. Samtlige hettegensere med trykk hos Axon Profil kommer stykkforpakket i plastpose, slik at de alltid er freshe og klare til bruk.

Litt om hettegenserens historie

Det engelske ordet "hood" stammer fra det anglosaksiske ordet ”hōd”, og har samme betydning som det engelske ordet "hat". Klesplagg med hette har i århundrer vært en del av påkledningen hos menn og kvinner. Stilen og formen på klesplagget vi snakker om kan spores helt tilbake til middelalderens Europa. Den sedvanlige klesdrakten for katolske munker på denne tiden inkluderte en hette som var knytt til en tunika. Et forkle med tilhørende hette var også populært til utendørsarbeide. Utseendet på denne var kjent i England fra så tidlig som 1200-tallet, sannsynligvis kom plagget til England i sammenheng med Normannernes erobring av England. "Capa" beskrives nemlig som "en kort hodebekledning som var vanlig i Normandie". Hettegenseren som kan kjenner den i dag ble produsert for første gang på 1930-tallet i USA av merket Champion. Trøyetypen var i første omgang ment for personale som arbeidet i kalde miljøer, for eksempel på fryselager. Hettegenseren ble virkelig populær først på 1970-tallet og det var flere faktorer som lå bak denne suksessen. Hiphop-kulturen tok fart i New York på denne tiden, og moteindustrien så også positivt på denne nye trenden. .Den kjente designeren Norma Kamali og andre høyt profilerte designere sin omfavnelse og glamorisering av denne nye klesstilen hjalp til med hettegenserens popularitet. Det største bidraget til hettegenserens eksplosjonsartede spredning over hele verden var dens deltagelse i de ikoniske filmene om Rocky Balboa. Mange amerikanske universiteter begynte på den tiden å trykke sine egne logoer på hettegensere, som gjorde at hele generasjoner av universitets-studenter eide en hettegenser med trykk. Spredningen gikk enda raskere og snart kunne man se denne typen genser nesten overalt. I dag er hettegenseren veldig populær blant mennesker i alle aldre over hele verden.

Kund-service